Aankoopcriteria

De aankoop van een niet-authentieke Evac+Chair kan de gebruiker en de inzittende in gevaar brengen, en kan op lange termijn meer kosten. Bij het evalueren van uw beoogde aankoop doet u er goed aan de producten uit te proberen voordat u koopt. Kijk uit voor goedkope namaak. Uit afbeeldingen lijken ze misschien wel identiek, maar de werking kan verschillen. 

1. Inzetten

De stoel klaarmaken voor het gebruik moet snel en eenvoudig zijn. Er moet geen ingewikkeld sluitingsmechanisme zijn waarin de vingers van de gebruiker klem komen te zitten, en van de gebruiker kan niet worden verwacht dat hij de stoel met één hand in evenwicht houdt en tegelijk ski’s, gespen of riemen losmaakt met een passagier in de stoel.

 2. Gewicht van de eenheid

Gewicht is een belangrijke factor, vooral als de evacuatiehulpmiddelen in verschillende delen van het gebouw zijn aangebracht en naar de passagier gebracht of van de bewaarplaats getild moeten worden. De verhouding gewicht-sterkte van het product is een belangrijke overweging, zeker met een toenemend lichaamsgewicht van de bevolking. 

3. Verplaatsingsgemak

Het ontwerp moet het verplaatsen van de passagier naar de stoel vergemakkelijken. Mensen met verminderde mobiliteit kunnen hulp nodig hebben, het product moet stabiel zijn, aan beide kanten open en ten allen tijde de passagiersveiligheid waarborgen. Optimaal is, bij het verplaatsen van een persoon uit een rolstoel, dat de rolstoel en de evacuatiestoel van ongeveer gelijke hoogte zijn. Voor extra stabiliteit worden ze door een gebruiker ondersteund.


4. Manoeuvreerbaarheid

De meeste trappen voldoen aan de bouwvoorschriften met gangen, trappen en trapportalen van tenminste 1.2 meter breed. Een ruime draaicirkel is noodzakelijk, en voor die moeilijke trapportalen en hoeken moet geen extra inspanning nodig zijn.


5. Afdaalsnelheid

Een persoon die gezond is van lijf en leden kan op een normale looppas een trap afdalen met een snelheid van 0,75 meter per seconde. Een evacuatiestoel met een bevoegde gebruiker moet dezelfde snelheid kunnen bijhouden. De Evac+Chair kan met gemak twee trappen afdalen in 15 seconden, of vier etages in een minuut, zonder de trap voor anderen te blokkeren.
 

6. Beheerste afdaalsnelheid

De meeste evacuatiestoelen maken gebruik van een systeem van doorlopende tractie-glijriemen om twee of meer traptreden te overbruggen. Het concept is uitgevonden door David Egen van Evac+Chair Corporation, Verenigde Staten, die de Egen Polymatic v-riem ontwierp / registreerde als een wrijvingsrem.
Met gebruik van de coëfficiënt van wrijving is, naarmate het lichaamsgewicht van de inzittende toeneemt, de wrijving des te groter. Door druk uit te oefenen op het gebruikershandvat neemt de wrijving toe. Wij hebben meerdere stoelen gevonden zonder wrijvingsrem en dus zonder een beheerste afdaalsnelheid. Weer andere evacuatiemiddelen maken gebruik van een remkabel en loslaatmechanisme. Bijna alle kabelremmen werken op het principe van de “dodemansknop” en zijn dus ofwel “aan” of “uit” en bieden geen geleidelijke toe- of afname van druk zoals bijvoorbeeld een fietsrem. 

7. Verzamelpunt

Na het bereiken van het verzamelpunt moet het product vrijstaand functioneren en comfortabel zijn. De inzittende moet nooit onbegeleid of alleen gelaten worden, ook niet in een hulpmiddel met aanvullende remsystemen.


8. Ondersteuning na aankoop

Tot slot, controleer of uw leverancier aan uw trainings- en servicebehoefte tegemoet kan komen. Vraag na hoe lang het bedrijf al bestaat en in welk land de fabricage plaatsvindt.

 

9. Accreditering

Vraag of de evacuatiestoel geregistreerd is bij het Britse MHRA (Medical & Healthcare products Regulatory Agency) als een Medisch Hulpmiddel Klasse I.

Per slot van rekening is dit een product voor de veiligheid van mensenlevens en iemands leven kan ervan afhangen.
 

Visit ParAid
© Evac+Chair International Limited 2010 Company Reg No.3593826 England
ParAid House Weston Lane Birmingham B11 3RS UK

News